Noord-Thailand, Laos en het begin van Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lindsay Burwick - WaarBenJij.nu Noord-Thailand, Laos en het begin van Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Lindsay Burwick - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand, Laos en het begin van Vietnam

Door: Lindsay

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

20 April 2014 | Vietnam, Hanoi

Daar zitten we dan, inmiddels al weer bijna halverwege onze reis door Azie en steeds dichterbij het einde van onze reis:( Gelukkig heb ik eindelijk een computer gevonden met een normaal toetsenbord waar ik een verslag op kan typen, want op de Ipad duurt het eeuwen! We zijn op dit moment in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Ik zal alleen de hoogtepunten van onze reis hiernaartoe vertellen, want we hebben veel teveel meegemaakt om alles gedetailleerd aan jullie te vertellen!

Op 20 maart kwamen we aan in Bangkok. De drukte en hitte overvielen ons na de lange reis vanaf Sydney en we hebben die dag ook niet veel gedaan. In de avond hebben we het befaamde Khao San Road bezocht. Overal kon je tassen, jurkjes, armbandjes en uiteraard op maat gemaakte pakken kopen. Iedereen doet alleen zo z'n best om je vanalles aan te smeren, dat wij geen zin hadden om iets te kopen. De volgende dag hebben we de beroemde tempels van Bangkok bezocht, maar het was bloedheet en overal vol met toeristen! Dus dit was niet helemaal ons ding.. Wel hebben we in de avond nog een super leuke fietstocht gedaan door de kleine straatjes van Bangkok. Je zag nu echt hoe de mensen in Bangkok leven en wat een grote verschillen er eigenlijk zijn tussen rijk en arm! De volgende dag vertrokken we naar het noorden van Thailand, aan het einde van onze trip zullen we nog een tijdje in Bangkok blijven om alles te doen wat we nog niet gedaan hebben!

De dagen daarna hebben we in de plaatsjes Ayutthaya, Sukhotai, Chiang Mai en Pai doorgebracht. Helaas was ik een beetje ziek geworden en was ik echt continu aan het hoesten! Zo vervelend.. Maar gelukkig zijn ze hier zo makkelijk met medicijnen, en voor een paar euro's kreeg ik al antibiotica die me er snel vanaf heeft geholpen. In Chiang Mai hebben we een super leuke kookcursus gedaan en een scooter gehuurd om een loop van 100 km door de bergen te doen. Het meeste keken we uit om naar het plaatsje Pai te gaan. Dit is echt een paradijs voor backpackers; leuke barretjes, hippies, wiet en bananenpannenkoekjes. Samen met een paar anderen huurden we scooters om de bergen in te gaan naar de grotten. Maar helaas liep dit niet heel goed af. Oscar en ik zaten op 1 scooter en na een tijdje had ik wel zin om te rijden (ik weet het, Lindsay en scooters is niet altijd een goed plan), maar de scooters waren niet zo goed (ong. 2 euro voor 24 uur) en dat bleek toen we probeerden een steile berg op te rijden. De scooter hield er mee op en ik was helaas niet sterk genoeg waardoor we zo de greppel naast ons in vielen. De schrik was groter dan de schade; een kapotte spiegel en een paar flinke schaafwonden. We waren die dag niet de enigen die waren gevallen, een ander meisje in ons hostel had ook een flinke klapper gemaakt en gelukkig was er een verpleegster die onze wonden schoon kon maken. We zijn daarna nog heel vaak mensen tegen gekomen die met scooters zijn gevallen en we zijn dan ook een stuk voorzichtiger geworden.

Vanaf Pai vervolgden we onze reis naar Laos. We zaten eerst zo'n 8 uur in de bus naar de grens, waar we de nacht hebben doorgebracht. De volgende dag zijn we de grens overgestoken, wat allemaal veel soepeler liep dan we hadden verwacht! Vanaf daar gingen we 2 dagen op de slowboat naar Luang Prabang. We vaarden over de Mekong en zagen de mooiste uitzichten, spelende kinderen in het water, grazende buffalo's en schattige dorpjes. Halverwege de reis overnachtten we in het plaatsje Pakbeng, waar iedereen van de slowboat stopt. Hier was niet veel te doen behalve dat we het lekkerste Indiaas ooit hebben gegeten! De volgende dag zaten we weer de hele dag op de boot, om rond 17:00 aan te komen in Luang Prabang! Luang Prabang was heel erg leuk, we hebben een super mooie waterval bezocht en een paar tempels. Ook was er een hele leuke bar, Utopia, waar iedereen in zitzakken zit te relaxen met waterpijpen en lekkere shakes, uitkijkend over de rivier. Na een paar dagen in Luang Prabang gingen we naar Vangvieng, het walhalla voor de feestende backpacker! Iedereen gaat hierheen voor het tubing, ronddobberen in een band in de rivier om de barretjes langs de kant af te gaan. Dit was wel echt een hoogtepunt voor ons! Iedereen begint om 12 uur bij dezelfde bar en vervolgens ga je telkens met z'n allen naar de volgende bar. Overal kreeg je gratis shots en armbandjes bij de drankjes die je bestelde. De die hards hadden hun arm al helemaal vol met armbandjes, zodat je kon zien dat ze minstens 3 dagen waren geweest. Voor ons was 1 dag genoeg, omdat ik me toch een beetje de toerist voelde die de cultuur van de Laotianen kwam verstoren; openbaar dronkenschap, rondlopen in bikini's en super luidruchtig door de straten lopen past helemaal niet bij hun leven! Maar het is nou eenmaal een manier waarop Vangvieng welvarender is geworden..

Na een paar dagen in Vangvieng te hebben doorgebracht hebben we de nachtbus genomen naar Hanoi, Vietnam. We hadden hier al veel horror verhalen over gehoord, dus we waren voorbereid op het ergste. De reis viel best mee, behalve dat de chauffeurs geen woord Engels spraken en de hele bus bestond uit Vietnamezen, op ons en een Engelse jongen na. Ook stopten we die nacht helemaal niet om naar de wc te gaan. En als ze zin hadden om te stoppen gingen zij roken en mocht iedereen naar buiten behalve wij! Ook de grens was geen pretje.. Het duurde zo'n 3 uur om aan de andere kant te komen en niemand legde ons uit wat de bedoeling was. De chauffeurs regelden alles voor de Vietnamezen in de bus, maar wij moesten alles zelf doen. Na een paar paniekmomentjes, waarin we dachten dat de bus zonder ons weg was, hadden we onze paspoorten uiteindelijk gelukkig eerder terug dan de rest van de mensen in de bus. We vreesden dat ze, als wij later waren geweest, gewoon zonder ons waren vertrokken. Na ongeveer 23 uur in de bus kwamen we finally in Hanoi aan! Oh wat was ik opgelucht om bij die onaardige mensen weg te zijn, niet een al te beste eerste kennismaking met Vietnam:(

We zijn nu een week in Vietnam en het is echt prachtig! De eerste 3 dagen zijn we naar Sapa gegaan, een plaatsje dichtbij de grens met China, dat bekend staat om de minderheden die hier leven en de prachtige heuvels met rijstvelden. De uizichten overtroffen al onze verwachtingen! Het was echt zo mooi om te zien hoeveel werk alle mensen hier verrichten om deze prachtige rijstvelden te krijgen! De tour was echt heel leuk, onze gids, Pha, leidde ons door dorpjes, langs riviertjes en over paadjes hoog de bergen in om ons de mooiste uitzichten te laten zien. Het enige irritante was dat er de hele tijd Hmong vrouwtjes (dat is een stam die hier leeft) met je meelopen en poeslief tegen je doen, om vervolgens bij de lunch je niet meer met rust te laten tot je een armbandje of tasje van ze koopt. Ze bleven maar doorgaan tot je uiteindelijk geen keus meer had en wel iets van ze moest kopen. Pha had ons verteld dat de stammen hier behalve de rijst geen inkomsten hebben. De mannen en vaders brengen dus 's ochtends hun vrouwen en dochters naar de toeristische plekken zodat ze daar kunnen proberen geld uit ons te halen, terwijl ze zelf op de boerderij gaan werken.

Toen we terugkwamen uit Sapa zijn we gelijk vertrokken op de befaamde 'booze cruise' door Halong Bay. Iedereen vertrok vanuit het hostel met gekleurde hoeden op voor een busreis van 4 uur naar Halong City. Wij kwamen net uit een nachttrein en wilden eigenlijk een beetje slapen, maar dat zat er niet in. Gelijk werden ons de regels van de cruise uitgelegd; je mag niet drinken met je rechterhand, je mag niet het woord 'ten' en 'mine' zeggen, doe je dit wel, dan moest je of het op een zuipen zetten of push-ups doen.. Halong Bay was prachtig, de eerste dag zijn we wezen kayakken, onder grotten door naar de mooiste plekjes! Die avond hebben we veel gedronken, niet zoveel als de rest gelukkig, want zij spoorden echt niet! Ik dacht dat Nederlanders gek zijn, maar Engelsen en Ieren zijn nog 10 keer zo erg. Ze beginnen 's ochtend om 9:00 met het shotgunnen van een bier, dit houdt in dat je met een groep een gat in een blik bier maakt met een mes, en vervolgens alles in 1 keer naar binnen laat klokken, heel fijn:) Verder was iedereen, inclusief de tourguide, 24/7 dronken. De tweede dag vond ik het leukst, toen zijn we wezen tuben achter een boot, wat echt de grootste pret is! En ik heb een poging tot rockclimbing gedaan, wat echt het engste is dat ik ooit heb gedaan. Laat in de avond zjn we wezen zwemmen, want het is het seizoen dat de plankton oplicht wanneer ze worden opgewekt door beweging! Dit was zo magisch, om je hele lichaam heen waren allemaal kleine blauwe lichtjes, echt prachtig. De volgende dag waren Oscar en ik stiekem wel een beetje blij om verlost te zijn van de groep, even rust haha..

We zijn nu nog in Hanoi en vertrekken vanavond naar Dong Hoi, waar we naar Phong Nha national park gaan, want daar is de grootste grot van de wereld! Over 6 weken komt onze reis tot een einde:( Dus we genieten nu echt tot de max. Wel kijken we ernaar uit om iedereen weer te zien!

Oh en trouwens, ookal krijgen we er hier vrij weinig van mee, fijne Paasdagen allemaal!:)

Liefs,
Os en Linds

• 20 April 2014 - 18:46

Joyce:

Hee Os en Linds,
    Wat geweldig weer wat jullie allemaal meemaken. Geniet met volle teugen!! Straks zitten jullie weer gewoon in de sleur van het leven. Haal het maximale er maar uit!!! Xxx